top of page
  • תמונת הסופר/תNurit Shany

מודעות ושבעת שערי החכמה?

עודכן: 13 בינו׳ 2023


'שבעת שערי חכמה', הם שבעה מרחבי תודעה המשפיעים על פועלינו בצורה לא מודעת. השפעתם על החיים שלנו היא דרך דגמי התנהגות, דגמי חשיבה, רגשות, הכחשות וצידוקים ותבניות התנהגות שאנחנו מזוהים עימם ופועלים דרכם בשדות התוכן בהם אנחנו מתעניינים ומתמקצעים. אפשר ללמוד איך להיות מודעים להשפעה של שבעת מרחבי התודעה. הלימוד נעשה באמצעות התבוננות פנימית. מטרת הלימוד לאפשר לך ניהול נכון של המרחב הפנימי.

הלימוד אינו קורה בפגישה אחת אבל ככל שמתבוננים בשבעת מרחבי התודעה אנחנו מתבררים לעצמינו. לכן הלימוד מתאים לאנשים המבינים שכל אישה ואיש אחראים לנהל את חייהם; שכל אחד מאתנו הוא מעין מנהל המַשׁרֶה את אישיותו על שדות התוכן של חיינו, באחריות, תוך זיהוי הערכים המובילים את ההתנהגות; הלימוד מתאים לאנשים המוכנים לבחון ולבקר את עצמם, כי כל אחד מאתנו מצליח בתחום אחד ונכשל בתחום אחר בחיים האישיים והמקצועיים.

הבנה ראשונה בלימוד היא שכל אדם, איש ואישה הם מרחב רב-ממדי בו יש אזורים נעימים ונוחים, אזורים אחרים שלא נוח בהם. ידיעת המבנה של המרחב הפנימי עוזרת להבין את המהות שלך ולחוש תחושה טובה יותר לגבי עצמך. ההבנה השנייה היא שהמרחב הפנימי משוחח עימנו באמצעות תכנים המשודרים אלינו כרגשות, מחשבות, תחושות, דימויים, ותובנות, חלומות ולעיתים בסימנים אחרים.

כשלומדים את שיטת 'שבעת שערי חכמה' לומדים מפה פנימית סדורה הכוללת בין השאר גם את כל המודלים הפסיכולוגיים שנכתבו עד היום, שנת 2023, ונוספים אליהם עוד ערכים. המפה מציירת אדם שלם וכל אחד ואחת יכולים למצוא את עצמם בתוכה. היא מודל קולקטיבי וזה יופייה שהיא מבטאת שלם אותו איש מאתנו לא מקיים ומצד שני בתוכה כל אחד ואחת מוצאים שלמות על פי האופי והמבנה האישי.


פרדוקס?


כן!


אבל זה עובד ומעשיר את ההבנה שלנו לגבי עצמינו ולגבי החיים, כי ראיית השלם מעמיקה את ההבנה של החלקים ומאפשרת הבנה של תהליכי חיים.

משנה סנהדרין ד', ה': "גדולתו של מלך מלכי המלכים, הקדוש ברוך הוא, שאדם טובע מאה מטבעות בחותם אחד, וכולן דומין זה לזה, מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא טובע את כל האדם בחותמו של אדם הראשון, ואין אחד מהם דומה לחברו".

גם זה פרדוקס והאנושות מקיימת אותו.


לא פעם אנשים מספרים לי על מצוקות בתחומי חיים שונים. כל אחד עשוי לחוש מצוקה באיזה שהו תחום. לעיתים נראה שאנחנו דווקא מצליחים מאוד בתחום מסוים אך ממשיכים לחוות אי-נוחות מעיקה בתחום אחר. מתעלמים מן המועקה, מנסים לשכוח אותה, מדחיקים אותה והיא, כמו ילד טרדן, אינה מניחה ומופיעה שוב, מציצה מעבר לפינה. למצוקות שלנו יש שתי פנים, הפן האישי המיוחד רק לנו והפן הקולקטיבי המשותף להוויית האדם. כפי שאיברי הגוף של בני האדם דומים זה לזה, כך ההוויה הפנימית של בני אדם מתקיימת בתוך צלם אחיד המשותף לכל בני האדם. ובתוך הצלם, אצל כל אחד ואחת, יש תכנים שונים, בסדר אחר, בדרגות חשיבות משתנות.

אדם, תפיסת עולמו, תכונותיו ועלילת חייו אינם רק תוצאה של יצרים, צרכים פיסיים, אינטרסים, תחושות, רגשות, דעות, מחשבות, עמדות ועקרונות המנחים התנהגות ותגובה. הם תוצאה של המבנה הפנימי מורכב יותר שיש בו גם ערכים רוחניים המתייחסים לתהליך ולתפיסת שלמות. חלק ממבנה זה נסתר או נשכח לפרקי זמן, אך גם בהסתר הוא ממשיך להשפיע על ההתנהגות. אנו פועלים, יוצרים תוצאות ולא תמיד מבינים לעומק מה קורה או מה אנחנו עושים ואיך אנחנו משפיעים וממה אנחנו מושפעים, ולמרות זאת ממשיכים לפעול.


שיטת 'שערי חכמה' מתארת את כל החלקים המרכיבים את האדם ואת עלילת חייו כמרחבים המכילים תכנים. שלושת מושגי היסוד הם 'מרחב', 'תוכן', 'צורה'. הכרת המודל מאפשרת הבנה של מבנה המרחב האישי, מרכיביו ודרך ניהולו. היכולת ללמוד ולהכיר את המודל תלויה בשני כללים בסיסיים:

כלל ראשון הוא הרצון לקבל אחריות ולנהל את מערכות חיינו.

כלל שני הוא מוכנות ונכונות לחקור ולהכיר את מרחב הניהול על כל חלקיו באמצעות התבוננות (תרגול) מדי יום.


במהלך הלימוד מכירים מושגי יסוד שמהם מורכבת המפה

· תפיסת העצמי כמרחב ולא כאובייקט;

· את המרחב ה"חיצוני" הבינאישי הנתפס בתודעה כ'העולם שבחוץ', האם הוא באמת 'בחוץ'?;

· איך הגוף הפיזי שלנו משוחח?;

· לומדים את המפה של המרחב פנימי המכונה בשפת היום־יום 'עולם פנימי';

· תרגול- נשימה – ארבעה מצבי נשימה המאפשרים התבוננות פנימית והתפתחות רוחנית;

· אפיון שבעה שדות התוכן עיקריים והתכנים המרהטים אותם הקובעים את האישיות.

· אפיון שניים עשר שדות התוכן בהם פועלים במרחב הבינאישי.

· חמישה כלים רוחניים המנהלים את שדות התוכן ומפעילים את עלילת החיים;

· דמויות –המייצגות תבניות התנהגות;

· תרגול - דמיון מודרך וחוקי השפה הסימבולית – המאפשרים התבוננות פנימית;

· זימונים המשקפים את הקשר בין המרחב הפנימי למרחב הבינאישי, החיצוני.

· מפתחים רגישות וקשב לתחושות, מודעות לנשימה, לדמיון, לזיכרון, ולחוויית הקיום.


בחיי היום־יום בתרבות המערב שמחצינה אינטרסנטיות, השגת יעדים וצבירת רכוש מצפים מאתנו לנהל את החיים באמצעות שכל והיגיון: בעבודה מצפים שנייעל פעולות ונהייה רווחיים, שננהל את הזמן; העבודה למטרת פרנסה בולעת את חיינו; אנו זקוקים לייעוץ לגבי מערכות היחסים עם המשפחה והילדים ולייעוץ איך ליצור פנאי ולשפר את הבריאות; כל העומס הזה המוטל על כתפינו אמור להתנהל בכוח ההיגיון, אך מסיבה כלשהי אנחנו מופתעים שלא תמיד זה מצליח. הבנקים גם הם מצפים מאיתנו לניהול נכון של החשבון הפרטי שלנו, לניהול נכון של החשבונות העסקיים. כמה מאיתנו מצליחים ואחרים רוצים להצליח יותר. כמה מאיתנו מתעייפים מהעומס ורוצים לנטוש לזמן מה את המערכה אך איך אפשר?! המונה ממשיך לתקתק.

בחיים המודרניים נדרשים לדיוק גבוה מאוד של תפקוד, והכשל לא תמיד נובע מניהול קוגניטיבי לקוי. לעיתים אנחנו ממצים את היכולת הראציונאלית שלנו, ולמעשה מה שמונע את השלב הבא של ההתפתחות הוא מרכיב אחר באישיות שלנו שאינו בא לידי ביטוי בתחומי החשיבה, ההיגיון, והיעדים האינטרסנטיים. הסיבה לכך היא שהייעוד שלנו יותר רחב ועל כן יש לנו יותר ממרחב תודעה אחד שנשלט בחוקי ההיגיון. יש לנו מרחבים שיוצרים עולם אסוציאטיבי, עולם רגשי, עולם של דממה ועוד. עלינו ללמוד לדאוג לעצמנו ולסביבה בכל רמות התודעה שלנו ולא רק בשדה התוכן הרציונאלי. אנחנו מתבוננים במרחבי התודעה הלא ראציונליים באמצעות החושים המופנים פנימה והדמיון.

כן, אותו חלק הפעיל בחלומות ונדחק הצידה בשעות הערות. בכל אחד מאתנו יש כוח מדמה. אנחנו חולמים, הוזים, מקווים, מצפים, מתכננים. כל אלו שייכים לנו והם חלק מהשלם. חולמים, הוזים, מקווים, מצפים, מתכננים. כל אלו שייכים לך.

לדוגמה, במהלך ישיבה דחופה וממושכת, פתאום עולה בנו הרצון לעיסוי בגב; אולי לא מצאנו זמן לקיים יחסי מין ואיננו מצליחים לחשוב בבהירות; זה חצי שנה לא יצאנו לחופשה; השבתות עברו בהמולה של אורחים ומשפחה, ובעצם מה שרוצים הוא פשוט לִבְהות. כי אף שרוצים להיות צלולים במחשבות ובתפקוד לא מצליחים כי חלקים מן האישיות מורדים בניהול השכלי היעיל, ממש כפי שמיעוט חברתי מורד בממשלה בגלל מצוקה הנובעת מהזנחה.

לכן הידיעה שכל אחד ואחת היא מרחב ממש כמו מדינה, יוצרת שינוי תפיסה לגבי העצמי אם למשל כל אחד יתייחס אל עצמו כאל מדינה קטנה, אפשר יהיה לזהות את החלק הסובל מעוני, מחוסר טיפוח או את החלק המחתרתי המונע מזעם ומחבל במשך של היום.


לימוד שיטת שערי חכמה מאפשר ראיית מפה מדויקת של המרחב הפנימי על כל חלקיו, הכרת התכנים הפועלים בו, הבנת המניעים וההשפעות וניהול כל החלקים שבאחדותם הם השלם שהוא את.ה


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page